Gigantyczne kontenerowce, na których opiera się współczesny handel, są śmiertelnym zagrożeniem dla wielorybów. Te ogromne morskie ssaki nie tylko są bliskie wyginięcia, ale także odgrywają niezwykle ważną rolę w ochronie klimatu i zdrowiu oceanu. Powstała nowa zaawansowana technologicznie inicjatywa, w ramach której algorytmy AI wykrywają wieloryby u wybrzeży San Francisco, a następnie ostrzegają kapitanów statków, żeby zwolnili i uniknęli śmiertelnych dla zwierząt kolizji.
W środę uruchomiono Whale Safe, program mający na celu stworzenie „stref szkolnych” dla zagrożonych wymarciem płetwali błękitnych, płetwali zwyczajnych i humbaków na ruchliwych szlakach żeglugi morskiej. Projektem kierują naukowcy z Benioff Ocean Science Laboratory na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara i Bay Area’s Marine Mammal Center. Statki, które przekraczają dozwoloną na morzu prędkość, są wyłapywane z pomocą obrazu satelitarnego i pokazywane w sieci. Pozwala to na przykład konsumentom sprawdzić, czy rejs, który rozważają, jest obsługiwany przez firmę z historią ignorowania ograniczeń prędkości na morzu.
Douglas McCauley, dyrektor Benioff Ocean Science Laboratory, mówi, że „nikt nie wygrywa, gdy statek wpływa do portu z zagrożonym wielorybem owiniętym wokół dzioba tuż pod marką firmy. Istnieje tutaj związek konsumentów z ochroną wielorybów”.
Jak AI pomaga ratować wieloryby
Po tym, jak rekordowa liczba wielorybów zginęła od kolizji ze statkami w wodach Kalifornii w 2018 i 2019 roku, Benioff Ocean Science Laboratory rozpoczęło wysiłki w celu rozpoczęcia programu pilotażowego „Whale Safe” na kanale Santa Barbara. Obszar ten jest superautostradą żeglugową dla towarów związanych z portami Los Angeles i Long Beach. Jest także ekologicznie bogaty w fitoplankton dla chronionych wielorybów, które migrują w górę i w dół wybrzeża Kalifornii.
W 2020 roku naukowcy umieścili na wodzie boję opracowaną przez Woods Hole Oceanographic Institution. Mikrofon zwany hydrofonem znajduje się na dnie oceanu i nasłuchuje pieśni wielorybów. Jeśli hydrofon wykryje wielorybią pogawędkę, przesyła dane do komputera umieszczonego w boi. Program AI identyfikuje gatunek w czasie zbliżonym do rzeczywistego, porównując jego wokalizacje z biblioteką tysięcy nagrań wielorybów. Dane są przesyłane przez satelitę do naukowców, którzy potwierdzają znalezisko przed umieszczeniem go na stronie internetowej „Whale Safe”. Następnie automatycznie jest ono wysyłane do firm żeglugowych, które współpracują z programem.
System ostrzegania obejmuje również fizyczne obserwacje ssaków morskich, jak również funkcję, którą McCauley porównuje do prognozy pogody dla wielorybów. Algorytm analizuje dane dotyczące warunków panujących w oceanie w czasie rzeczywistym oraz informacje od 104 oznakowanych satelitarnie wielorybów błękitnych, aby przewidzieć prawdopodobieństwo ich obecności. Następnie sztuczna inteligencja „Whale Safe” analizuje dane o lokalizacji, nadawane przez transpondery statków, aby określić, czy statki zwalniają, oraz przypisuje ocenę firmom, sprawdzając czy przestrzegają ograniczeń. Około 61% statków stosuje się zalecanego ograniczenia prędkości w kanale Santa Barbara.
To nie pierwszy raz, gdy sztuczna inteligencja wspomaga działania na rzecz zwierząt. Niedawno na naszym blogu pisaliśmy o tym, jak pomaga w powstrzymaniu kłusownictwa na tygrysy w tekście „Algorytmy sztucznej inteligencji powstrzymają nielegalny handel tygrysami”.
Ograniczenie prędkości statków kluczowe dla ochrony wielorybów w kanale Santa Barbara
Podczas jednej z kontroli boi McCauley zauważył dziewięć humbaków żerujących na południowych szlakach żeglugowych. Ekspert powiedział, że „jest tu po prostu ogromny ruch statków, które przechodzą przez tę ograniczoną przestrzeń, która niestety również zdarza się być naprawdę ważnym miejscem bufetu dla wielorybów”.
Naukowiec dodał, że w 2019 roku w Południowej Kalifornii udokumentowano pięć uderzeń statków w zagrożone wieloryby i związane z nimi cztery śmierci. Jednak w 2020, w pierwszym roku działania boi, ilość incydentów zmniejszyła się do dwóch uderzeń i jednej śmierci. Natomiast w zeszłym roku nie było już doniesień o kolizjach lub śmierciach wielorybów w Santa Barbara. McCauley mówi, że chce zobaczyć czy ta wartość pozostanie na poziomie zerowym przynajmniej przez dekadę, zanim potwierdzi, że to ważne osiągnięcie, ale „to jest szczęśliwa wiadomość”.
Wieloryby zbliżają się do brzegu w poszukiwaniu pożywienia, które znika z w wyniku ocieplania się oceanów. Jednocześnie ich obecność jest niezwykle ważna dla klimatu. Naukowcy odkryli, że wieloryby przetwarzają duże ilości dwutlenku węgla w swoich ciałach. Natomiast ich odchody powodują zakwity fitoplanktonu, który produkuje połowę światowego tlenu i jest podstawą morskiego łańcucha pokarmowego. Dlatego kontrolowanie pływających po kanale Santa Barbara statków, by nie przekraczały dozwolonych prędkości, może nie tylko znacznie przyczynić się do ochrony zagrożonego gatunku, ale też odegrać ważną rolę w kwestii zmian klimatu.
Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, mają coraz większy wkład w ochronę środowiska naturalnego. Regularnie informujemy o podobnych inicjatywach na naszym blogu, np. w tekście „Ekspert ONZ twierdzi, że sztuczna inteligencja może pomóc wykrywać pożary w Kanadzie”.
Źródło: Bloomberg