holownik

Autonomiczne statki zdominują morza i oceany? Pierwszy rejs w tym miesiącu!

Holownik sterowany przez sztuczną inteligencję opłynie Danię podczas wielotygodniowego rejsu o długości 1000 mil morskich. Organizatorzy wyprawy mają nadzieję udowodnić, że światowe drogi wodne są gotowe do autonomicznej żeglugi. Wszystko wskazuje na to, że autonomiczne statki będą przewozić nasze towary już w ciągu najbliższych kilku lat.

Holownik został zaprojektowany i zbudowany w stoczniach holenderskiej grupy Damen. Nazywa się Nellie Bly, a w pierwszy samodzielny rejs wyruszy z portu Hamburgu już 30 września. Statek należy do firmy Sea Machines Robotics z siedzibą w Bostonie.

Autonomiczne statki przyszłością transportu morskiego?

Armator twierdzi, że rejs nazwany „Odyseją maszynową”, oznacza przełomowy moment dla autonomicznego transportu. Pozwoli zademonstrować, w jaki sposób operatorzy mogą zintegrować autonomiczne technologie z operacjami swoich statków. A co za tym idzie, uzyskać szereg korzyści wynikających z nowych technologii, od zwiększonego bezpieczeństwa i niezawodności, po wzrost wydajności i nowe możliwości na wodzie. Na naszym blogu wielokrotnie pisaliśmy na temat zagadnień związanych z transportem autonomicznym. Zainteresowanych pogłębieniem tematu zapraszamy do lektury naszych tekstów, na przykład „Transgraniczna łączność 5G w samochodach autonomicznych”.

Michael Johnson, dyrektor generalny Sea Machines, powiedział, że „podobnie jak na lądzie inne branże zastępują powtarzalną, ręczną harówkę wykonywaną człowieka pracą przewidywalnych systemów robotycznych, nasza autonomiczna technologia przenosi ludzi ze stanowiska kontrolera na stanowisko dowódcy, przy czym większość bezpośrednich, ciągłych wysiłków kontrolnych jest zarządzana przez technologię”.

Johnson dodał, że przekształcenie relacji człowiek-technologia jest podstawą nowej ery operacji na morzu. To ma zapewnić przemysłowi wodnemu narzędzia i możliwości, aby być znacznie bardziej konkurencyjnym i działać w lepszej harmonii z naturalnym środowiskiem oceanicznym.

holownik

Na Nellie Bly został zainstalowany autonomiczny system SM300 firmy Sea Machines. Kompleksowy system łączy wszystkie komponenty statku – od czujników po śrubę napędową. Potrafi planować zaawansowane trasy, omijać przeszkody, wykorzystuje wektorowe dane mapy morskiej i dynamiczną percepcję domeny, zaprojektowaną do kontrolowania podróży od początku do końca. Okręt będzie przewoził dwóch profesjonalnych marynarzy i okazjonalnych gości. Zawinie do 14 portów na trasie, aby zaprezentować i zademonstrować wykorzystywaną technologię.

Autonomiczne statki już za dwa lata

Nellie Bly nie jest pierwszym, ani jedynym mariażem branży morskiej z technologiami autonomicznymi. Liczba firm, które podejmują próbne ekspedycje systemów autonomicznych na statkach komercyjnych, stale rośnie. Wśród firm mocno wdrażających tę technologię są południowokoreański Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries i norweska Yara. Wprowadzenie jej na statki handlowe może nastąpić już w 2023 roku.

Ciągle są jednak trudności do przezwyciężenia. Technologii autonomicznej – w tym technologii statków autonomicznych – sprzeciwia się wielu dokerów. Wpływowe amerykańskie Międzynarodowe Stowarzyszenie Dokerów oświadczyło, że jego członkowie nie będą obsługiwać zautomatyzowanych statków operujących bez załóg.

Na naszym blogu wielokrotnie poruszaliśmy temat pojazdów autonomicznych. Polecamy lekturę m.in. artykułu „Autonomiczny transport. Dlaczego nie jest możliwy bez kolejnych generacji sieci komórkowych”.

Źródło: The Maritime Executive