East Japan Railway Company, przewoźnik pasażerski, z którym najmocniej kojarzony jest japoński superszybki pociąg Shinkansen, zaprosił media do obserwacji testowej jazdy autonomicznej. Japończycy bardzo poważnie przygotowują się do wprowadzenia na tory pociągów bez maszynistów w związku z niedoborem siły roboczej.
Podczas testu przeprowadzonego we wczesnych godzinach porannych superszybki pociąg Shinkansen, składający się z dwunastu wagonów, nie potrzebował żadnej ręcznej interwencji po tym, jak maszynista przełączył go w tryb automatyczny. Pociąg serii E7 był pilotowany zdalnie z centrum kontroli. Chociaż ostatecznym celem prób jest pociąg bez maszynisty, kilku pracowników było na pokładzie pociągu podczas środowego testu, aby reagować na wszelkie sytuacje awaryjne. Po przejechaniu około pięciu kilometrów od stacji Niigata i osiągnięciu docelowej najwyższej prędkości 110 km/h, pociąg dojechał do zajezdni, gdzie sam się zatrzymał. Minął zamierzony punkt zatrzymania o 8 centymetrów, podczas gdy dopuszczalny margines ustalono na pół metra.
Autonomiczny pociąg Shinkansen równie dobry jak maszynista
Przedstawiciel przewoźnika powiedział, że technika zatrzymania autonomicznego pociągu była „prawie taka sama”, jak operacja wykonywana przez maszynistę. Dodał jednak, że firma ma nadzieję jeszcze ją poprawić. Operator przeprowadza testy autonomicznego pociągu Shinkansen od 29 października. W tym czasie przeprowadzono wiele testów, w tym próby zatrzymania awaryjnego. Był to jednak pierwszy przypadek, kiedy do testów został wykorzystany pociąg, który na co dzień jest używany do przewozu pasażerów.
W tym samym czasie testowane są również lokalne usługi 5G. Aby móc prowadzić składy bez maszynisty konieczne jest również zdalne monitorowanie torów i wnętrza pociągów. Dlatego firma JR East testuje wykorzystanie usług 5G do przesyłania wysokiej jakości nagrań wideo bezpośrednio z pociągów, w czasie rzeczywistym, do centrum kontroli. Warto zaznaczyć, że przewoźnik z powodzeniem przetestował komunikację 5G przy prędkości 360 km/h już pod koniec 2020 roku. Na naszym blogu pisaliśmy już o nieco podobnych, choć nie tak spektakularnych, testach w innych krajach. Polecamy na przykład nasz tekst „Prawie 2 Gb/s – udany test 5G mmWave w metrze w Seulu”.
Kiedy autonomiczny pociąg Shinkansen wyjedzie na japońskie tory?
Japoński operator kolejowy nie zdecydował jeszcze, kiedy w pełni wprowadzi na tory system autonomicznej jazdy.
Wcześniej przewoźnik przeprowadził podobne testy autonomicznej jazdy w swoich pociągach na ruchliwej tokijskiej linii Yamanote. Testowano również nowy prototypowy pociąg Shinkansen Alfa-X. Inne japońskie firmy także przeprowadzają intensywne testy autonomicznych pociągów na lokalnych liniach kolejowych. Ale w Japonii już od lat istnieją systemy automatycznej obsługi kolei. Pociągi bez maszynistów wykorzystywane są na niektórych mniejszych, jednoszynowych liniach, które nie mają torów na poziomie ziemi, ani skrzyżowań.
Japonia nie zamierza zrezygnować z bycia jednym z najnowocześniejszych państw na świecie. O jej próbach dotrzymania kroku innym technologicznym liderom pisaliśmy już na naszym blogu, m.in. w tekście „Sztuczna inteligencja i 5G – Japonia chce wydać prawie 3 i pół miliarda złotych”.
Źródło: The Japan Times i International Railway Journal