Autonomiczny Pojazd Roboczy / Źródło: Honda

Autonomiczny Pojazd Roboczy testowany w trudnych warunkach

Honda intensywnie testuje swój Autonomiczny Pojazd Roboczy. Ten elektryczny, samodzielnie się poruszający prototyp jest blisko spokrewniony z rekreacyjnymi pojazdami terenowymi typu side-by-side. Jednak jego głównym zadaniem jest przewożenie zapasów i innych materiałów eksploatacyjnych.

Autonomiczny Pojazd Roboczy (Autonomous Work Vehicle, w skrócie AWV) nie został jeszcze oficjalnie nazwany. Ma limit ładowności około 400 kilogramów i dodatkowo jest w stanie holować ponad 750 kilogramów. Przy pełnym załadunku jest w stanie pokonać do 45 kilometrów w trudnym terenie. Honda testowała AWV na placu budowy elektrowni słonecznej w Nowym Meksyku, gdzie musiał radzić sobie z wysokimi temperaturami i nierównym terenem.

Czy Autonomiczny Pojazd Roboczy to bardziej realna przyszłość technologii autonomicznych?

Od kilku lat słyszymy o zbliżającym się nadejściu autonomicznych pojazdów. Chociaż wokół autonomicznych samochodów osobowych jest dużo szumu, paradoksalnie technologia autonomiczna może znaleźć najpierw swoje miejsce w zastosowaniach komercyjnych. Na naszym blogu poruszaliśmy już ten temat, na przykład w tekście „Holownik kończy pierwszy rejs autonomiczny”.

Honda ogłosiła, że pomyślnie zakończyła test Autonomicznego Pojazdu Roboczego (AWV), uroczego prototypu o mało inspirującej nazwie, służącego do przewożenia materiałów eksploatacyjnych wokół miejsc pracy. W pełni elektryczny pojazd AWV bazuje na platformie, na której zbudowane są pojazdy terenowe typu side-by-side japońskiego koncernu. Wykorzystuje połączenie czujników radarowych i lidarowych, systemu pozycjonowania GPS oraz kamer stereoskopowych do samodzielnego manewrowania, choć może być też sterowany zdalnie. AWV ma prawie 3 metry szerokości i bez ładunku waży około 720 kilogramów. Zasięg pojazdu wynosi około 45 kilometrów przy pełnym załadunku, a pełne ładowanie trwa do sześciu godzin przy podłączeniu do sieci 120 V.

Autonomiczny Pojazd Roboczy / Źródło: Honda

Honda przetestowała Autonomiczny Pojazd Roboczy wraz z firmą Black & Veatch, wykorzystując plac budowy elektrowni słonecznej w Nowym Meksyku, gdzie kilka AWV holowało i przewoziło zapasy do wcześniej ustalonych miejsc docelowych. Na potrzeby testu, Honda stworzyła mapę terenu w wysokiej rozdzielczości, aby operatorzy firmy Black & Veatch mogli ustawić w aplikacji opartej na chmurze punkty docelowe dla pojazdów. Honda twierdzi, że AWV były w stanie zatrzymać się w odległości centymetrów od punktów orientacyjnych.

Autonomiczny Pojazd Roboczy potrafi ciężko pracować

Autonomiczny Pojazd Roboczy może i wygląda nieco śmiesznie, ale to bardzo wytrzymałe auto. Na terenie po powierzchni ponad 400 hektarów, AWV przewoził ładunki o masie do 400 kilogramów, a także ciągnął przyczepy o masie ponad 750 kilogramów. A wszystko to pracując przez osiem godzin dziennie w palącym słońcu Nowego Meksyku.

Honda przewiduje, że AWV będzie służył wielu branżom, które wymagają pojazdu dostawczego zdolnego do jazdy w terenie. A zwłaszcza tam, gdzie względy bezpieczeństwa sprawiają, że autonomiczna jazda bez kierowcy jest priorytetem – jedną z takich branż może być górnictwo. Koncern nie ogłosił oficjalnie żadnych planów produkcji AWV, ale twierdzi, że będzie kontynuować testy prototypów i poprosił zainteresowane firmy o kontakt. Wygląda na to, że Autonomiczny Pojazd Roboczy może stać się kiedyś niezbędny w miejscach pracy. Mamy nadzieję, że gdy już tak się stanie, Honda nada mu inną, bardziej adekwatną do jego uroku nazwę.

O rewolucyjnych zmianach, które w najbliższych latach czekają przemysł, pisaliśmy wielokrotne na naszym blogu. Polecamy na przykład tekst „PAP: Technologia 5G zrewolucjonizuje przemysł i gospodarkę”.

Źródło: Car and Driver