Ogromny, czerwony statek towarowy o nazwie Pyxis Ocean wyruszył w swój dziewiczy rejs w tym miesiącu. Ale w przeciwieństwie do innych podobnych jednostek, ten jest napędzany częściowo przez wiatr. Czy napęd wiatrowy wykorzystany przez statki towarowe jest nie tylko przeszłością, ale także przyszłością transportu morskiego?
Statek, czarterowany przez amerykańską firmę spedycyjną Cargill, został przebudowany i wyposażony w dwa skrzydła WindWings – duże stalowe żagle o wysokości 37,5 metra. Zaprojektowane zostały przez brytyjską firmę BAR Technologies, a wyprodukowała je firma Yara Marine Technologies.
Oczekuje się, że skrzydła pozwolą na zmniejszenie emisji nawet o 30%. Projektanci twierdzą, że jeśli zostaną użyte w połączeniu z alternatywnymi paliwami, oszczędności będą jeszcze większe. Rejs, który rozpoczął się w Chinach i zakończy się w Brazylii, będzie testem dla tej technologii. Ostatnio jesteśmy świadkami wielu rejsów, które świadczą o rewolucji, którą przechodzi także branża transportu morskiego. O innym ciekawym projekcie pisaliśmy na naszym blogu w tekście „Holownik kończy pierwszy rejs autonomiczny”.
Energia wiatrowa
Przemysł żeglugowy wytwarza ponad miliard ton dwutlenku węgla rocznie, co stanowi prawie 3% globalnych emisji spowodowanych przez człowieka. W lipcu sektor zobowiązał do ograniczenia zanieczyszczeń powodujących efekt cieplarniany do zera netto „około 2050 roku”. Wykorzystanie wiatru to jeden ze sposobów na osiągnięcie tego celu. Chociaż nie jest to nowy koncept (statki żaglowe istnieją od ponad 5000 lat), w ostatnich latach pojawiły się nowe technologie wspomagające napęd wiatrowy.
Na statkach towarowych testowano już ogromne latawce i technologie rotorowe w ramach prób zmniejszenia ich zależności od diesla. Jednak według Międzynarodowego Stowarzyszenia Windship, obecnie istnieje tylko około 20 dużych statków handlowych wyposażonych w napęd wiatrowy.
Wejście firmy Cargill – jednego z największych na świecie przedsiębiorstw zajmujących się handlem produktami rolnymi, transportującego rocznie około 225 milionów ton towarów – może mieć jednak duży wpływ na branżę. John Cooper, dyrektor generalny BAR Technologies, twierdzi, że wsparcie ze strony tego giganta było kluczowe dla zdobycia rozpędu dla WindWings. Powiedział, że „są liderem, a inni z szacunkiem patrzą na to, co oni robią”.
Jednym z głównych korzyści projektu WindWings, współfinansowanego przez Unię Europejską, jest to, że oferuje rozwiązanie modernizacyjne, które może pomóc w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla także przez istniejące już jednostki. Według Cargill, aż 55% statków towarowych na świecie ma mniej niż dziewięć lat.
Mniejsze emisje, większe oszczędności
Skrzydła nie tylko pomagają zmniejszyć emisje statku, ale także pomogą właścicielom jednostek spełnić nowe przepisy branżowe dotyczące efektywności energetycznej, a także oszczędzać pieniądze poprzez zmniejszenia zużycia paliwa. Przedstawiciele Cargill twierdzą, że na przeciętnej trasie WindWings może oszczędzić 1,5 tony paliwa na skrzydło dziennie. A na trasach transoceanicznych oszczędności mogą być jeszcze większe. Firma zauważa, że może to stać się jeszcze ważniejsze w przypadku stosowania bardziej ekologicznych paliw przyszłości (takich jak amoniak i metanol), które będą prawdopodobnie droższe. Eksperci zauważyli, że aby technologie wspomagania energią wiatrową stały się powszechne, ich koszt musi odpowiadać oszczędnościom paliwa, które zapewnią.
WindWings są wykonane ze stali i kompozytu szklanego, a zanim statek wpłynie do portu lub przejdzie pod mostem, można je złożyć na pokładzie, aby uniknąć kolizji. Zostały zamontowane na Pyxis Ocean w Szanghaju, zanim statek udał się do Singapuru, gdzie został zatankowany i oficjalnie zwodowany. Wydajność skrzydeł będzie uważnie monitorowana na całej trasie, aby można było wprowadzić ulepszenia do projektu, zanim zostaną wyprodukowane na dużą skalę.
Cooper mówi, że BAR Technologies ma już kolejne kontrakty tego typu. Na ukończeniu jest między innymi statek, czarterowany przez Vale, wyposażony w cztery WindWings, który ma wypłynąć z Szanghaju we wrześniu. Przedstawiciel producenta powiedział: „cieszymy się, że możemy wspierać globalny przemysł żeglugowy w procesie przechodzenia na bardziej ekologiczny, czystszy napęd”. Morska branża transportowa przechodzi podobną, a może nawet większą, rewolucję, jak inne gałęzie przemysłu. Pisaliśmy o tym na przykład w tekście „Kolejne porozumienia otwierają drogę do 5G w portach i łańcuchach dostaw”.