Łączność 5G pojawi się w brytyjskiej sieci kolejowej i wykorzysta tę samą technologię, co samochody wyścigowe Formuły 1. Oprogramowanie Fleet Connect zostało zaprojektowane przez zespół McLaren i pierwotnie było wykorzystywane w bolidach.
Firma McLaren Applied dostarczy swoje rozwiązanie w zakresie łączności pokładowej 5G do monitorujących linie kolejowe pociągów Network Rail – państwowego zarządcy infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii. Oprogramowanie to, nazwane Fleet Connect, zostało pierwotnie zaprojektowane dla bolidów F1. Wykorzystuje ono dedykowane urządzenia Active Antenna, które również zostały stworzone przez firmę. Wszystko to ma na celu zapewnienie wysokiej wydajności i łączności, możliwej do uzyskania w każdym poruszającym się szybko pojeździe.
Co mają wspólnego pociągi z bolidami F1?
Fleet Connect działa poprzez rozdzielanie danych w sieci w czasie rzeczywistym i ponowne składanie ich w chmurze w drodze do miejsca przeznaczenia. W ten sposób redukuje się martwe punkty i zapewnia spójny strumień łączności. Format ten bardzo dobrze sprawdza się w przypadku sieci kolejowej, umożliwiając pociągom na pozostanie w kontakcie podczas przejazdu po kraju, przez sieci o różnej mocy. Wielu ludzi uważa, że czasy transportu kolejowego już dawno minęły, ale nic bardziej mylnego. O perspektywach na przyszłość pisaliśmy na naszym blogu m.in. w tekście „Autonomiczny pociąg Shinkansen w Japonii jest bliżej niż myślicie”.
Samir Maha, dyrektor operacyjny firmy, powiedział: „łącząc nasze, wywodzące się z Formuły 1, oprogramowanie i sprzęt Active Antenna, stworzyliśmy gotowy produkt, który jest znacznie większy niż suma jego części. Cieszymy się na współpracę z Network Rail, która pozwoli zapewnić szybką, niezawodną łączność dla jej ciężko pracującej floty pociągów w całej Wielkiej Brytanii”.
Dzięki 5G, transport kolejowy czeka świetlana przyszłość
Jason Saxon z Network Rail powiedział, że „gromadzenie dokładnych danych w odpowiednim czasie w całej sieci jest niezwykle ważne dla bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania kolei. Posiadanie systemu, który umożliwia nam przesyłanie krytycznych danych o stanie monitorowanej infrastruktury, pozwoli nam na dalsze stawianie pasażerów i towarów na pierwszym miejscu, dzięki bezpiecznej i niezawodnej kolei, na której można polegać”.
System pozwoli również pociągom w sieci na szybkie i niezawodne przesyłanie strumieni danych na żywo, w tym przekazów z kamer i odczytów z czujników do monitorowania torów, a także ich otoczenia, w tym roślinności. Te funkcje pozwolą Network Rail na podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących konserwacji infrastruktury kolejowej.
Nowe technologie coraz częściej trafiają zarówno do samych pociągów, jak i do szeroko pojętej infrastruktury kolejowej. O jednym z takich projektów pisaliśmy w tekście „Sztuczna inteligencja monitoruje przejazdy kolejowe w Szwajcarii”.
Źródło: iotworldtoday.com