praca z domu

UKE: W pandemii usługi telekomunikacyjne ważniejsze niż kiedykolwiek

Ponad połowa Polaków zwróciła uwagę, że usługi telekomunikacyjne są w trakcie epidemii Covid-19 bardziej potrzebne. Tylko 13% badanych stwierdziło, że nie słyszało nigdy o technologii 5G.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził coroczne badanie konsumenckie. Z raportu wynika, że w „pandemicznym” 2020 roku najczęściej używanymi usługami telekomunikacyjnymi były połączenia głosowe i komunikatory – korzystała z nich połowa Polaków. Co trzecia badana osoba wskazywała też portale społecznościowe, wiadomości SMS, a trochę rzadziej zakupy przez internet.

Co czwarty ankietowany Polak pracował w zeszłym roku z domu, choć tylko połowa w pełnym zakresie. Nic więc dziwnego, że jakość usług telekomunikacyjnych była wyjątkowo ważna. Większość badanych oceniła je pozytywnie. My tym tematem zajmowaliśmy się w artykule „Życie podczas pandemii, czyli jak istotna jest transmisja danych i przepustowość sieci w czasach Covid-19?“.

Usługi komunikacyjne w czasach pandemii

Zupełnie inaczej było w przypadku nauki przez internet. Prawie jedna czwarta ankietowanych musiała w ten sposób się uczyć, a co piąty z nich jednoznacznie negatywnie ocenił usługi telekomunikacyjne w tym zakresie. Do największych problemów, w trakcie korzystania z e-learningu, należy zaliczyć problemy techniczne związane z aplikacjami oraz przerwy w dostępie do internetu – te kwestie dotyczyły aż połowy uczniów online. Przy okazji polecamy nasz artykuł „Od czego zależy dobry zasięg naszego telefonu i do czego jest nam potrzebny?“

Usługi telekomunikacyjne w telefonach komórkowych

92 procent badanych Polaków, którzy korzystają z usług telekomunikacyjnych za pośrednictwem telefonu komórkowego, używa też internetu w tym telefonie, a ponad połowa robi to w ramach abonamentu (post-paid). 80 procent posługuje się komunikatorami internetowymi, z których najpopularniejszym jest Messenger. Aż 87 procent ankietowanych słyszało już o technologii 5G. Osoby korzystające z usług telekomunikacyjnych w telefonie generalnie są zadowolone z parametrów sieci, której używają. Mimo to ciągle najbardziej popularnym sposobem dostępu do sieci jest internet stacjonarny, który użytkuje prawie dwie trzecie ankietowanych.

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej – Badanie rynku usług telekomunikacyjnych 2020