Chiński producent autonomicznych pojazdów powietrznych (AAV) zaprezentował swoje nowe, w pełni zintegrowane centrum lotów 5G w mieście Kanton. Firma będzie testować autonomiczne taksówki latające i inne usługi miejskiej mobilności powietrznej (UAM) w oczekiwaniu na ich komercyjne wdrożenie w nadchodzących miesiącach.
Nowy obiekt został nazwany 5G Intelligent Air Mobility Experience Center. Jest to wspólne przedsięwzięcie firmy EHang oraz Guangzhou Development District Communications Investment Group, które dąży do uczynienia miasta Kanton liderem w transporcie lotniczym osób i towarów następnej generacji.
Centrum 5G Intelligent Air Mobility Experience Center zajmuje około 2000 metrów kwadratowych i jest zadaszone przez w pełni wyposażony vertiport do startów i lądowań autonomicznych pojazdów powietrznych. Znajduje się tam również hangar do szybkiego ładowania i konserwacji statków, a także futurystyczny, automatycznie sterowany garaż dla pojazdów, co ma zapewnić pasażerom bezproblemowy transport pomiędzy naziemnymi i powietrznymi etapami ich podróży.
Autonomiczne taksówki 5G będą latać wokół Kantonu
Zgodnie z zapowiedzią firmy, pojazdy AAV wykorzystają centrum do przetestowania kilku autonomicznych tras lotu wyznaczanych wokół miasta. Będą symulować transport pasażerski, zwiedzanie z powietrza, logistykę lotniczą i inne działania typu UAM w Kantonie. Bezzałogowe statki powietrzne to już nie są zabawki, za jakie uważaliśmy je jeszcze niedawno temu. Mają coraz większy wpływ na życie ludzi, pisaliśmy o tym na przykład w tekście „W Szwecji dron przenoszący defibrylator ratuje pierwszego pacjenta z zatrzymaniem akcji serca”.
EHang twierdzi, że projekt latającej taksówki w Kantonie wpisuje się w inicjatywę 100 Air Mobility Routes. W jej ramach firma chce zbudować infrastrukturę obsługującą usługi miejskiej mobilności powietrznej w chińskich miastach. Na razie rękawicę podjęli urzędnicy w Kantonie. Chengjiu Zhou, dyrektor generalny GDDCI powiedział, że „wykorzystując 5G Intelligent Air Mobility Experience Center, opracujemy inteligentny ekosystem mobilności powietrznej integrujący sprzęt, oprogramowanie, platformę startu i lądowania oraz usługi operacyjne”.
Obiekt będzie działał w oparciu o sieć telekomunikacyjną 5G i zawiera platformę systemu dowodzenia i kontroli, która umożliwi próbne loty EHang EH216, Falcon B i innych AAV. Obejmuje również aplikacje do inteligentnego zarządzania miastem i szereg technologii niezbędnych do uruchomienia tego samego rodzaju testów UAM, dla których firma EHang kładzie już podwaliny w innych chińskich miastach.
Chińskie autonomiczne latające taksówki 5G podbiją cały świat?
Huazhi Hu, założyciel i dyrektor generalny firmy, powiedział, że „Kanton jest pierwszym globalnym miastem pilotażowym EHang w zakresie miejskiej mobilności lotniczej, a 5G Intelligent Air Mobility Experience Center stało się najnowszym miejscem operacji w ramach inicjatywy 100 Air Mobility Routes. Wykorzystamy wiodące na świecie technologie AAV oraz system dowodzenia i kontroli, aby zapewnić inteligentne, kompleksowe rozwiązania dla miejskiej mobilności powietrznej i inteligentnego zarządzania miastem w Kantonie. Spodziewamy się, że Kanton stanie się modelowym miastem dla UAM i mamy plany rozszerzenia tego modelu na więcej miast w całym kraju, a także na całym świecie”.
Na naszym blogu wielokrotnie poruszaliśmy temat pojazdów autonomicznych, które zaczynają już przewozić ludzi. Pisaliśmy o tym na naszym blogu na przykład w tekście „Pierwszy w Europie w pełni autonomiczny pojazd przewozi ludzi w Tuluzie”.