Na szczycie rozległego egipskiego płaskowyżu Giza, hiperrealistyczna sztuczna inteligencja „artystka-robot” wystawiła swoje rzeźby na tle słynnych piramid, ostatniego z siedmiu cudów starożytnego świata. Humanoidalny robot Ai-Da przekracza kolejne granice.
Ai-Da, odziana we wzorzystą pomarańczową sukienkę i jedwabny zielony szal, jest pierwszym na świecie robotem i sztuczną inteligencją, która tworzy sztukę porównywalną do tej, jaką tworzą ludzie. Wykorzystuje wiele algorytmów sztucznej inteligencji, swoje metalowe ramiona i kamery w oczach, aby malować świat, który „widzi” wokół siebie. Na naszym blogu pisaliśmy już o tej robotycznej artystce w tekście „Sztuczna inteligencja może tworzyć wartościową sztukę?”.
Ai-Da stworzyła dzieło z przyszłości, inspirowane przeszłością
Najnowsze twórcze dzieło Ai-Dy to dwu i półmetrowa, wykonana z gliny rzeźba oparta na Zagadce Sfinksa. Stworzona przez nią kreacja na nowo wciela się w siebie za pomocą trzech zrobotyzowanych nóg, leżąc bokiem w dużym metalowo-szklanym sarkofagu.
Robotyczna artystka powstała w Oxfordzie, gdzie była przed dwa lata opracowywana przez Aidana Mellera, specjalistę od sztuki nowoczesnej i współczesnej. Sam Meller jednak przyznaje, że humanoidalny robot Ai-Da został fizycznie zbudowany i zmontowany z pomocą trzydziestu inżynierów i ekspertów z wielu krajów świata. Jej zdolne do rysowania ramiona oraz algorytmy sztucznej inteligencji zostały zaprojektowane przez młodych egipskich inżynierów Salaheldina Al Abda i Ziada Abassa. Obaj byli teraz świadkami wystawy dzieł sztuki „artystki-robota” w Gizie.
Teraz humanoidalny robot Ai-Da wykonała rzeźbę własnymi rękami. Musiały być one jednak pokryte specjalnymi rękawiczkami, aby uchronić przed wodą i gliną przewody elektryczne. Meller powiedział, że „wszystkie znaki, które można zobaczyć na tej zadziwiającej rzeźbie, zostały wykonane palcami Ai-Dy”. Twórca robota powiedział też, odnosząc się do coraz bardziej wyrafinowanych interwencji biotechnologicznych dodawanych do ludzkiego ciała, że „Ai-Da, choć jest mechanicznym humanoidem, jest właściwie zapowiedzią tego, co można zrobić biologicznie”.
Ai-Da została oskarżona przez władze egipskie o szpiegostwo
Ai-Da i jej mrożąca krew w żyłach rzeźba odbywają się równolegle z wystawą Forever Is Now, międzynarodowego kolektywu artystycznego łączącego sztukę współczesną z dziedzictwem starożytnym. Jest to pierwsza wystawa tego rodzaju, która odbyła się w mającym ponad cztery i pół tysiąca lat obiekcie światowego dziedzictwa UNESCO.
Nie obyło się jednak bez problemów. „Artystka-robot” została zatrzymana przez egipskie władze i oskarżona o szpiegostwo. Ai-Da była przetrzymywana przez 10 dni, zanim została zwolniona w przeddzień wystawy. Zapytany o ten incydent, który przyciągnął znaczną uwagę mediów, Meller powiedział, że „przyjazd tutaj był bardzo delikatną sprawą. Ai-Da wywołała sporo reakcji. Ale teraz chcielibyśmy naprawdę skupić się na jej dziele sztuki”.
Wbrew potocznemu wyobrażeniu, algorytmy sztucznej inteligencji mogą mieć ogromne zastosowanie także w sztuce. O spektakularnym wykorzystaniu AI pisaliśmy w tekście „Sztuczna inteligencja przywróciła brakujące postacie Straży Nocnej Rembrandta”.
Źródła: GMA News Online, Reuters i Ai-DaRobot.com