Brytyjscy operatorzy telekomunikacyjni testują nowe rozwiązania oparte na technologii 5G, które zrewolucjonizują transmisje wydarzeń sportowych. Każde z doświadczeń pozwala na nowo wyobrazić sobie, jak możemy oglądać i uprawiać sport dzięki aplikacjom wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości.
Brytyjscy dostawcy zorganizowali imprezę na StoneX Stadium (siedziba drużyny rugby Saracens w Londynie), aby zaprezentować serię pionierskich zastosowań 5G. W wydarzeniu użyto smartfonów, tabletów i telewizorów, a także noszonych urządzeń rozszerzonej rzeczywistości (AR wearables) i zestawów słuchawkowych do wirtualnej rzeczywistości (VR headsets). O podobnych urządzeniach pisaliśmy już na naszym blogu w artykule „Elektronika noszona, czyli współczesne trendy na podłożu transmisji bezprzewodowej”.
5G zrewolucjonizuje oglądanie sportu
W ten sposób zapewniono fanom nowe sposoby zaangażowania, w tym nakładki graficzne na żywo bez opóźnień, możliwość obejrzenia akcji na żywo z możliwością obracania widoku i oglądania pod dowolnym kątem, a także środowiska rozszerzonej rzeczywistości, które umożliwiają oglądanie wielu wirtualnych ekranów akcji na żywo wraz z rozszerzoną grafiką.
W przypadku rugby zademonstrowano bogaty w dane wgląd AR w czasie rzeczywistym, w tym trajektorie piłki i odległości kopnięć. Jeśli chodzi o boks, pokazano wciągające holograficzne filmy, dzięki którym kibice mogli znaleźć się bliżej bokserów podczas walki.
Najbardziej ambitne doświadczenie rozszerzonej rzeczywistości zarezerwowane było dla wyścigów motocyklowych MotoGP. Zaprezentowano dla nich system zapewniający wciągającą prezentację wyścigu poprzez wirtualny zestaw wieloekranowy, złożony nawet z 17 różnych paneli wideo. Widowisko można było oglądać przez okulary XR, tablet lub smartfon.
System AR zawierał mapę toru w skali naturalnej, pokazującą pozycję zawodników w trakcie wyścigu, a także Parc Ferme (parking zamknięty, w którym znajdują się pojazdy pod nadzorem sędziów bez dostępu osób trzecich) z pełnowymiarowymi renderami 3D motocykli zespołów, wraz z dźwiękiem przestrzennym.
Wszystkie te demonstracje są pierwszymi rezultatami projektu prowadzonego przez EE i BT Sport o nazwie 5G Edge-XR. Projekt pokazuje, jak sieć 5G w połączeniu z procesorami graficznymi w chmurze, może umożliwić konsumentom oglądanie wydarzeń na wiele nowych, wciągających sposobów.
W Wielkiej Brytanii 5G trafia do transmisji sportowych już teraz
Jamie Hindhaugh, dyrektor operacyjny w BT Sport, powiedział: „po raz kolejny demonstrujemy potężne kreatywne i operacyjne korzyści, jakie technologia 5G może przynieść sportowi i transmisjom wydarzeń. Te nowe przeżycia, które wykorzystują bogate doświadczenie naszych firm w zakresie transmisji na żywo i telefonii komórkowej, potwierdzają ważną rolę, jaką 5G odegra w zmianie sposobu oglądania sportu, zarówno na stadionach, jak i w telewizji”.
Lisa Perkins, dyrektorka ds. realizacji badań w BT, dodała: „nasza praca ze światowej klasy innowatorami przy projekcie 5G Edge-XR, pokazuje, jak sieć 5G może wspierać usługi, które zapewniają bezkompromisową jakość dźwięku i obrazu. Cieszymy się, że możemy zaprezentować doświadczenia, które mogą zmienić oblicze sportu, kultury i sztuki, a także pokazać korzyści, jakie 5G może przynieść ludziom i firmom”.
Technologia 5G w sporcie to żadne science-fiction, ale pełnoprawna rzeczywistość. Na temat jej wykorzystania pisaliśmy na naszym blogu na przykład w tekście „Jak technologia 5G wspiera Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie?”.
Źródło: Broadcast