Technologia

Quo vadis rynku teleinformatycznego w Polsce – Raport PIIT

Polska zajmuje obecnie 24. miejsce wśród państw unijnych w zakresie integracji technologii cyfrowych. Czy stać nas na więcej? Możemy wykorzystać szanse jakie niesie ze sobą cyfrowa transformacja, ale potrzebna jest ścisła współpraca decydentów, biznesu oraz społeczności.

Już od 30 lat Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji wspiera rozwój gospodarki i rynku teleinformatycznego w Polsce. Jest to olbrzymie wyzwanie, które w ostatnich latach jeszcze bardziej nabrało znaczenia. Jak będzie wyglądał świat teleinformatyki za kolejne trzydzieści lat jest co prawa trudne do przewidzenia, ale pewne kierunki rozwoju są już wyraźnie nakreślone. Właśnie one zostają omówione przez ekspertów zaproszonych do stworzenia raportu „Trendy w Branży Teleinformatycznej”, który powstał z okazji Jubileuszu PIIT.

AI rozwija skrzydła

Jednym z głównych nurtów zmian jest rosnąca rola sztucznej inteligencji (AI) jako siły transformacyjnej w różnych sektorach. Eksperci wskazują na ogromny potencjał AI do innowacji, budowania przewagi konkurencyjnej i wzrostu biznesowego. Niemniej jednak, pojawiają się wyzwania związane z ograniczonym zaufaniem do systemów AI oraz obawami dotyczącymi wpływu na miejsca pracy. Kluczowym jest zatem odpowiedzialne i świadome wykorzystanie AI, z uwzględnieniem potencjalnych konsekwencji społecznych.

Jak komentuje dr inż. Konrad A. Ciecierski z NASK PIB: „AI jest w mniej lub bardziej spektakularny sposób obecne w naszym życiu od wielu lat. Choć zwrócono na możliwości AI szczególną uwagę dopiero po publicznym udostępnieniu ChatGPT, to przydatność zastosowań uczenia maszynowego oraz AI odczuwamy w bardzo wielu miejscach, nawet o tym nie wiedząc, albo się nad tym nie zastanawiając”.

Czego mogliście nie wiedzieć?

System wspomagania decyzji używający AI opracowany w NASK przez dr inż. Konrada Ciecierskiego jest od wielu lat stosowany w czasie zabiegów neurochirurgicznego leczenia pacjentów z Chorobą Parkinsona. AI pomaga precyzyjnie zlokalizować cel operacji wszczepienia elektrod do głębokiej stymulacji mózgu (DBS). Zastosowanie AI wiąże się w tym przypadku ze skróceniem czasu trwania zabiegu, minimalizacją powikłań, krótszym czasem rekonwalescencji itd. – wszystko to zmniejsza ryzyko, zwiększa komfort pacjenta oraz dodatkowo obniża koszty zabiegów.

AI nie zastąpi ludzkiej inteligencji. Ma być narzędziem zwiększającym ludzki potencjał” – podkreśla Przemysław Szabelak, z Fujitsu Technology Solutions.

Właśnie dlatego tak ważne jest zadbanie o zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na kompetencje technologiczne.

Jak zasypać lukę kompetencyjną?

W 2022 roku, 53% organizacji w Europie miało trudności z obsadzeniem stanowisk technologicznych, podkreślając pilną potrzebę podnoszenia kwalifikacji pracowników. Kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem, sztuczną inteligencją i zarządzaniem danymi są szczególnie poszukiwane.

Internet rzeczy

To sieć urządzeń, wyposażonych w elektronikę, oprogramowanie, czujniki i możliwość łączenia się w ramach istniejącej infrastruktury internetowej. Urządzenia IoT mogą obejmować zarówno urządzenia domowe, inteligentne liczniki energii elektrycznej, jak i implanty monitorujące stan zdrowia pacjenta. Świat technologii urządzeń końcowych wspierany jest przez rozwiązania komunikacyjne sieci LTE, 5G a w przyszłości 6G. Wprowadzając nowe sposoby pozwalające użytkownikom łączenie niemal wszystkich urządzeń znajdujących się w gospodarstwie domowym umożliwiamy budowanie inteligentnych domów, ulic czy miast.

Chmura obliczeniowa

Nowatorska koncepcja, obiecująca zdalne przechowywanie danych i skalowanie mocy obliczeniowej w ostatnich latach wysunęła się na pierwszy plan w dyskusjach na temat technologii.

„Wdrażanie środowiska chmurowego, zarządzanie nim, monitorowanie wydajności i kosztów oraz nieustanna optymalizacja działań mają kluczowe znaczenie. Skuteczna strategia wdrożenia chmury pomoże także zminimalizować złożoność danych, prowadząc tym samym do większych oszczędności i lepszych decyzji biznesowych” – komentują specjaliści DELL Technologies.

Co jeszcze?

Nowe przepisy, takie jak dyrektywa NIS2, zobowiązujące firmy do utrzymania wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa, stanowią kolejne wyzwanie dla przedsiębiorstw.

Rozwój sieci 6G, łączność satelitarna na niskiej orbicie okołoziemskiej, rozwój technologii łączności stacjonarnej oraz sieci bezprzewodowych typu Wi-Fi no nieuniknione kierunki, w których podąża już technologia.

„Gospodarka cyfrowa to nie tylko innowacyjne rozwiązania dla biznesu, ale także otwarcie zupełnie nowych możliwości dla takich obszarów jak usługi publiczne, bezpieczeństwo, czy po prostu jakość życia nas – konsumentów. Widać to chociażby na przykładzie wysiłków przy cyfryzacji administracji (od niedawna aplikacją mObywatel możemy posłużyć się tak jak dowodem osobistym) czy też rosnącej popularności streamingu video w świecie rozrywki” – dodaje Maciej Borucki z Cellnex.

Podsumowując, raport „Trendy w Branży Teleinformatycznej” ukazuje, że rozwój branży telekomunikacyjnej to nie tylko szansa, ale także wyzwanie dla społeczeństwa i przedsiębiorstw. Warto monitorować najnowsze doniesienia, bo technologiczna rewolucja ma bezpośrednio wpływ na jakość naszego życia.