Gogle VR na trawie / Źródło: Unsplash

5G i wirtualna rzeczywistość na hiszpańskim stadionie

Atlético Madrid, jedna z czołowych hiszpańskich drużyn piłkarskich, z powodzeniem wdrożyła na swoim stadionie zupełnie nowy, wciągający sposób uczestniczenia w meczach. Pilotaż programu, którego kluczowym komponentem jest technologia 5G i wirtualna rzeczywistość (VR), odbył się podczas meczu Atlético Madrid – CA Osasuna, a następnie w spotkaniu z Realem Sociedad.

Nowe technologie pozwalają fanom piłki nożej cieszyć się spotkaniem w zupełnie nowy sposób. Kibice mogą korzystać z tabletów lub gogli Meta Quest Pro VR, które odbierają za pośrednictwem 5G obraz przechwytywany w czasie rzeczywistym przez cztery kamery 360 stopni umieszczone w różnych punktach boiska. W połączeniu z obrazem HD z meczu oraz SkyCam rzuca to zupełnie nowe światło na doświadczanie futbolowych emocji.

Widok w goglach niemal w tym samym czasie

Jednym z największych wyzwań projektu była wizualizacja w czasie rzeczywistym. Wszystko dzieje się na stadionie Wanda Metropolitano, konieczne więc jest, aby uczestnicy mogli widzieć i doświadczać bramki w tym samym czasie, co tradycyjni widzowie. Aby tak się stało, wideo z kamer 360 stopni było wysyłane do przetworzenia w chmurze, a następnie wyświetlane w okularach VR w czasie krótszym niż 500 milisekund. Choć samo doświadczanie meczu za pomocą wirtualnej rzeczywistości brzmi już dość futurystycznie, to trwają prace nad hologramami opartymi na technologii 6G, co może być kolejnym etapem doświadczania tradycyjnego sportu na odległość. O takich możliwościach pisaliśmy już na naszym blogu w m.in. tekście  “Komunikacja holograficzna 6G dla wielowymiarowej cyfrowej interakcji na odległość”.

Mecz klubów Atlético Madrid i Chelsea na stadionie Wanda Metropolitano. / Źródło: Wikipedia
Mecz klubów Atlético Madrid i Chelsea na stadionie Wanda Metropolitano. / Źródło: Wikipedia

W tym innowacyjnym sposobie oglądania meczu piłki nożnej wykorzystano różne technologie. Z jednej strony jest 5G i możliwości bezprzewodowego przesyłu danych (niskie opóźnienia, wysoka prędkość, większa liczba podłączonych urządzeń), pozwalające na strumieniową transmisję wideo w jakości 4K bezpośrednio do okularów VR z dużą prędkością i minimalnymi opóźnieniami. Wykorzystano jednak też światłowód, który jest niezbędny do przesyłania wideo z prędkością 12 Gb/s z kamer 360 stopni do serwera. Cała magia odbywała się przez obliczenia i łączenie strumieni wideo w chmurze. Podobnie możliwości 5G zaczyna wykorzystywać też branża gier wideo, o czym pisaliśmy w tekście “Technologia 5G i gry: jak ultraszybka sieć zmieni świat wirtualnej rozrywki”

5G i wirtualna rzeczywistość – nowe sposoby cieszenia się tym samym sportem

Hiszpański telekom Telefónica, który jest partnerem klubu w tym pilotażowym projekcie, współpracował z firmą mSurgery. To start-up, który ma duże osiągnięcia w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości oraz transmitowania wysokiej jakości wideo w czasie rzeczywistym.

Alejandro Ugarrio, szef Atleti Lab, działu innowacji Atlético Madrid, powiedział, że „wyzwaniem, które postawiliśmy sobie wraz z partnerami było zademonstrowanie w jaki sposób 5G może poprawić wrażenia kibiców w dniu meczu. Pomyśleliśmy, że atrakcyjne dla widza byłoby umieszczenie kamer w nowych miejscach, które zapewnią zupełnie nowe perspektywy doświadczania meczu. Wdrażając ten projekt nadal stawiamy na technologię jako narzędzie do oferowania naszym fanom nowych futbolowych doświadczeń„.

Leonor Ostos, menedżerka ds. innowacji w Telefónica Spain, powiedziała: „To wciągające doświadczenie było niezwykłym wyzwaniem technologicznym, dzięki któremu chcieliśmy, aby fani mogli cieszyć się piłką nożną w innowacyjny i bezprecedensowy sposób. Bliska współpraca z Atleti Lab, czyli działem klubu zajmującym się innowacjami, na tak ikonicznym stadionie, jakim jest Wanda Metropolitano, była niezbędna do wdrożenia tego projektu. Możliwości najnowszych technologii, takich jak 5G, zostały tutaj wykorzystane do utorowania drogi dla innego sposobu cieszenia się sportem, który stawia kibica w samym centrum wydarzenia„.

Źródło: Broadband TV News