Autonomiczne samochody / Źródło: Sensible 4

Autonomiczne samochody będą wozić ludzi za kołem podbiegunowym

Grupa skandynawskich firm specjalizujących się w technologii autonomicznej wdroży pierwszy na świecie długoterminowy pilotażowy program autonomiczny na północ od koła podbiegunowego. Dwa zbudowane na zamówienie samochody autonomiczne rozpoczną świadczenie usług transportu publicznego w Bodø w Norwegii już w lutym 2022 roku.

W projekt zaangażowały się firmy Sensible 4 Oy, Mobility Forus i Holo. Wykorzystane zostaną dwa średniej wielkości samochody dostawcze Toyota Proace. Siri Vasshaug, kierowniczka projektu Smarter Transport Bodø, powiedziała, że „głównym celem jest zapewnienie dobrych, elastycznych rozwiązań transportowych dla mieszkańców naszego regionu. Ta inicjatywa przyczyni się do rozwiązania problemów związanych z ruchem drogowym w Bodø, jednocześnie zmniejszając emisję gazów cieplarnianych”.

Autonomiczne samochody uzupełnią system transportu miejskiego

Vasshaug dodała, że „po raz pierwszy na świecie pilotażowy projekt technologii autonomicznej jest realizowany na taką skalę w klimacie arktycznym. Bodø jest znane z tego, że ma trzy pory roku w ciągu jednego dnia. Jeśli to będzie działać w Bodø, to znaczy, że będzie działać wszędzie”. Ostatnio widzimy coraz więcej doniesień o wdrożeniach dotyczących transportu autonomicznego. Pisaliśmy o tym wielokrotnie na naszym blogu, na przykład w tekście „Autonomiczne statki zdominują morza i oceany? Pierwszy rejs w tym miesiącu!”.

Furgonetki będą jeździć po kilku kilometrach dróg publicznych w ruchu mieszanym w centrum miasta. Mają być wsparciem dla istniejącej infrastruktury transportu publicznego w Bodø. W ramach współpracy wykorzystane zostanie oprogramowanie Sensible 4 Oy do samodzielnej jazdy w każdych warunkach pogodowych, oraz platforma danych i nadzoru Holo, natomiast Mobility Forus zajmie się obsługą pojazdów. Zgodnie z norweskim prawem, w pojazdach będzie znajdował się dla bezpieczeństwa kierowca, który w razie potrzeby przejmie prowadzenie pojazdu. Usługa wypełni lukę w miejskiej sieci transportu publicznego, kursując pomiędzy dedykowanymi przystankami autobusowymi w porcie, centrum miasta, parkami i szpitalem regionalnym.

Autonomiczne samochody / Źródło: Sensible 4
Autonomiczne samochody / Źródło: Sensible 4

Harri Santamala, dyrektor generalny Sensible 4 Oy, powiedział, że „eksploatacja floty pojazdów autonomicznych na ulicach publicznych w obszarach miejskich stanowi wyzwanie dla każdej technologii autonomicznej. Robienie tego w mieście położonym powyżej koła podbiegunowego jest jeszcze większym wyzwaniem”. Koło podbiegunowe to najbardziej na północ wysunięty krąg szerokości geograficznej spośród pięciu głównych linii szerokości geograficznej na mapach Ziemi. Krąg ten nie jest stały i zależy od zmiennego nachylenia poprzecznego Ziemi.

Czy autonomiczne samochody będą wstanie działać za kołem podbiegunowym?

Około 2 milionów ludzi żyje powyżej koła podbiegunowego, głównie w Norwegii, Rosji i Szwecji. Naukowcy uważają, że ludzie mieszkają powyżej koła podbiegunowego już od 30 000 lat. Poza rdzennymi mieszkańcami, pierwsza eksploracja tego obszaru została udokumentowana przez Wikingów w latach 800-tych.

Santamala powiedział, że „Norwegia przoduje w rozwoju autonomicznego transportu publicznego i stała się kluczowym rynkiem dla Sensible 4. Ten pilotaż jest dowodem na to, że nasze oprogramowanie do jazdy autonomicznej naprawdę jest w stanie jeździć w każdych warunkach pogodowych”.

O autonomicznych pojazdach, mających pracować w jeszcze bardziej ekstremalnych warunkach, pisaliśmy w tekście „Autonomiczne roboty walczą pod ziemią, aby móc pewnego dnia badać obce światy”.

Źródła: NewsweekSensible 4 Oy