Coraz częściej firmy logistyczne zawierają nowe umowy ze spółkami technologicznymi. Celem jest stworzenie rozwiązań łączności dla portów i łańcuchów dostaw z wykorzystaniem komórkowej komunikacji bezprzewodowej 5G.
Spółka QuayChain, która dostarcza usługi logistyczne oparte na technologii blockchain, podpisała porozumienia z firmami Ericsson i Betacom. Chce oferować portom prywatne sieci 5G, które przyczynią się do znacznej poprawy komunikacji pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w morski transport stronami. To kolejny przykład na to, że sieci nowej generacji budzą szczególnie duże zainteresowanie w branży morskiej. O ciekawym wykorzystaniu sieci 5G w Singapurze pisaliśmy w tekście „Morska sieć 5G – po telekonsultacji drony będą dostarczać marynarzom leki”.
Partnerstwo ze szwedzkim gigantem telekomunikacyjnym polega na wdrażaniu, zarządzaniu i utrzymaniu prywatnych sieci 5G w terminalach i portach. To pozwoli użytkownikom szybko wymieniać się danymi i skuteczniej wykonywać zadania. To z kolei pomoże skrócić czas postoju statków, zwiększyć wydajność i poprawić przejrzystość całego łańcucha dostaw. Te sieci 5G zostały zaprojektowane z myślą o poprawionych zabezpieczeniach, wzmocnionej ochronie przed atakami cybernetycznymi i naruszeniami danych. Wysoki poziom kontroli i izolacji utrudni nieuprawnionym osobom dostęp do wrażliwych danych lub zakłócanie operacji.
Internet Rzeczy i aplikacje chmurowe przyszłością portów i łańcuchów dostaw
Wraz z rozwojem technologii 5G, QuayChain oczekuje jeszcze bardziej innowacyjnych rozwiązań w celu dalszej optymalizacji branży logistycznej. Służyć ma temu również współpraca z Betacom w zakresie tworzenia prywatnych ekosystemów 5G w portach dla internetu rzeczy (IoT), aplikacji chmurowych i mobilnego przetwarzania brzegowego. Ta firma technologiczna już wcześniej współpracowała z m.in. Google Cloud, Intelem i Qualcomm Technologies w celu projektowania i wdrażania prywatnych rozwiązań 4G i 5G. Specjalizuje się w rozwijaniu przemysłowych rozwiązań IoT.
Prywatne sieci 5G wykorzystują solidne protokoły szyfrowania i uwierzytelniania, aby zapewnić bezpieczeństwo komunikacji i transmisji danych. Przedstawiciele firmy logistycznej powiedzieli, że „ta dodatkowa warstwa zabezpieczeń jest szczególnie ważna w portach i środowiskach łańcuchów dostaw, gdzie poufność, integralność i dostępność danych są kluczowe dla płynności operacji i utrzymania zaufania klientów”. Twierdzą, że w prywatnych sieciach 5G przesyłane dane są bezpieczne i nie mogą być przechwytywane przez nieuprawnione osoby.
5G w portach i łańcuchach dostaw – wykorzystanie w praktyce
Port w Oakland w Kalifornii rozpoczął już wdrażanie sieci QuayChain w swoich obiektach, aby dostarczać wszystkim zainteresowanym stronom dokładne i bezpieczne dane dotyczące łańcucha dostaw oraz kluczowe wskaźniki w czasie rzeczywistym. Bryan Brandes, dyrektor Port of Oakland, powiedział: „naszym celem było, aby port był jedną z pierwszych organizacji testujących nowy portal, który sprawi, że ludzie będą wiedzieli, gdzie jest ich ładunek. Dokładne i użyteczne dane są siłą napędową łańcucha dostaw, a rozwiązania takie jak sieć neuronowa QuayChain zapewniają dostęp do bezpiecznych danych w czasie rzeczywistym tym, którzy ich potrzebują”.
Urządzenia są instalowane na różnych obiektach portowych w celu zbierania danych o wszystkich operacjach w czasie rzeczywistym. Brandes powiedział, że „rolą portu w Oakland jest zapewnienie infrastruktury cyfrowej dla nowych technologii, aby wspierać naszych użytkowników i poprawiać efektywność oraz zrównoważony rozwój wszystkich zaangażowanych stron. Wierzymy, że te dane od QuayChain staną się podstawą dla nowego portalu Port of Oakland, z danymi w czasie rzeczywistym o ruchu kontenerów, podwozi i ciężarówek po naszych nabrzeżach”.
Na naszym blogu od samego początku zajmujemy się prognozowaniem tego, jak dużą zmianą dla praktycznie wszystkich gałęzi przemysłu będą sieci nowej generacji. Pisaliśmy o tym na przykład w artykule „5G jako rewolucja przemysłowa”.
Źródło: Riviera Maritime