W Japonii zakończono właśnie test w pełni autonomicznego systemu nawigacji na dużym statku samochodowym. Demonstracje przeprowadzono na Morzu Iyonada. To pierwszy na świecie tak duży prom autonomiczny, któremu zezwolona na samodzielny rejs.
Demonstracja była częścią projektu MEGURI 2040, promującego rozwój w pełni autonomicznych statków w Japonii. Autonomiczny prom został zbudowany we współpracy pomiędzy Fundacją Nippon, Mitsubishi Shipbuilding i Shin Nihonkai Ferry. W oświadczeniu napisano, że „ten test zademonstrował pierwszy na świecie w pełni autonomiczny system nawigacji, na promie o długości 222 metrów, z autonomicznym cumowaniem i odcumowaniem w porcie przy użyciu manewrów skręcania i cofania oraz szybkim pływaniem z prędkością do 26 węzłów”. Na naszym blogu pisaliśmy już o rejsach autonomicznych statków, jednak były to znacznie mniejsze jednostki. Zapraszamy do lektury naszego tekstu „Holownik kończy pierwszy rejs autonomiczny”.
Nowe technologie wchodzące w skład zaawansowanego, w pełni autonomicznego systemu operacyjnego obejmują m.in. czujniki wykrywające inne statki za pomocą kamer na podczerwień, system zdalnego monitorowania silnika oraz zaawansowany system cyberbezpieczeństwa. Koncern Mitsubishi Heavy Industry, którego częścią jest stocznia Mitsubishi Shipbuilding, napisał w oświadczeniu, że „te postępy we w pełni autonomicznej nawigacji statków są znaczącym krokiem w kierunku bezpieczniejszej i bardziej wydajnej żeglugi przybrzeżnej”.
Autonomiczny prom został zbudowany od podstaw
Zaangażowane firmy poinformowały, że udany test dotyczył w pełni autonomicznego promu zbudowanego w ramach projektu Smart Coastal Ferry. Nowo wybudowany prom SOLEIL rozpoczął pływanie z załogą na pokładzie 1 lipca 2021 roku, zbierając dane do opracowania w pełni autonomicznego systemu nawigacji statków.
Firma Mitsubishi Shipbuilding, która ma doświadczenie w opracowywaniu systemów wsparcia nawigacji realizujących ideę automatyzacji i pozwalających zredukować niezbędną załogę, jest odpowiedzialna za integrację całego systemu. Z kolei firma Shin Nihonkai Ferry jest odpowiedzialna za określenie wymagań systemowych statku i przeprowadzenie testu demonstracyjnego. Dzięki tym pracom, będzie można rozwiązać wiele problemów związanych z żeglugą przybrzeżną, takich jak poprawa bezpieczeństwa, oszczędność pracy załogi i redukcja kosztów.
Ostatnia demonstracja, która została opisana jako pierwszy na świecie w pełni autonomiczny system nawigacji 222-metrowego inteligentnego statku, została przeprowadzona na trasie o długości 240 kilometrów. Autonomiczny prom przepłynął z Shinmoji do Iyonada, co zajmuje około 7 godzin, przy maksymalnej prędkości 26 węzłów (około 50 km/h).
Autonomiczny prom wykonuje manewry trudne nawet dla statków załogowych
W oświadczeniu stoczni napisano, że „statek testowy został wyposażony w precyzyjny system analizy obrazu z kamerami na podczerwień, które są w stanie wykryć inne statki nawet w ciemności, zautomatyzowany system nawigacji SUPER BRIDGE-X, który zawiera funkcję automatycznego unikania oraz zaawansowany zautomatyzowany system cumowania/odcumowywania statku w porcie, który może wykonywać skomplikowane manewry cofania i skręcania, które są trudne nawet dla statków załogowych. Jednym z największych problemów w pełni zautomatyzowanego promu jest przewidywanie usterek, dlatego też opracowywane i testowane są również udoskonalone technologie monitorowania silnika”.
Według Mitsubishi Heavy Industry, w ramach projektu opracowywane są również inne technologie niezbędne do promowania w pełni autonomicznej nawigacji. Chodzi tutaj przede wszystkim o platformy zaawansowanego bezpieczeństwa danych w celu ochrony danych nawigacyjnych wykorzystywanych do monitorowania i wsparcia operacji statku z lądu.
Na naszym blogu często poruszamy temat pojazdów autonomicznych, przewidując, że mimo dużego szumu wokół samochodów samojezdnych, tego typu urządzenia najpierw znajdą zastosowanie w przemyśle. Pisaliśmy o tym na przykład w tekście „Autonomiczny Pojazd Roboczy testowany w trudnych warunkach”.
Źródło: MarineLink