W Korei Południowej powstał specjalny przewodnik dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej. W dokumencie zawarto pytania, które trzeba sobie zadać podczas prób wdrażania technologii AI w służbie zdrowia.
Trzy organizacje współpracowały przy opracowywaniu przewodnika zatytułowanego „Wykorzystywanie sztucznej inteligencji do wspierania decyzji dotyczących opieki zdrowotnej: przewodnik dla społeczeństwa”. Są to Korea Policy Center for the Fourth Industrial Revolution na Koreańskim Zaawansowanym Instytucie Nauki i Technologii (KAIST), Lloyd’s Register Foundation Institute for the Public Understanding of Risk na Narodowym Uniwersytecie Singapuru oraz brytyjska organizacja non-profit zajmująca się komunikacją naukową – Sense about Science.
Przewodnik jest przeznaczony dla pacjentów, dziennikarzy, lekarzy i decydentów. Dokument zawiera trzy zasady przewodnie i pytania związane z oceną jakości technologii. W tym zawiera się zrozumienie podstawowych danych dotyczących sztucznej inteligencji, założenia AI odnośnie pacjentów i chorób, oraz jaką wagę decyzji można pozostawić zaleceniom sztucznej inteligencji.
Przewodnik dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji jako „punkt odniesienia”
Przewodnik ma służyć jako „punkt odniesienia” w celu odpowiedzialnego korzystania z technologii sztucznej inteligencji oraz promować przejrzystość i wysokie standardy zastosowań technologicznych w sektorze opieki zdrowotnej. Podczas tworzenia przewodnika autorzy konsultowali się z różnymi ekspertami z KAIST Graduate School of AI, Science and Technology Policy Institute, Asan Medical Center, Seoul National University Bundang Hospital i różnych firm zajmujących się sztuczną inteligencją.
Już od jakiegoś czasu naukowcy twierdzą, że wykorzystanie sztucznej inteligencji, szczególnie w medycynie, ma duży potencjał. Na naszym blogu wielokrotnie poruszaliśmy ten temat, na przykład w tekście „Sztuczna inteligencja może zdiagnozować demencję w jeden dzień.” Ciągle jednak pojawiają się obawy związane z jej użyciem, na przykład związane z prywatnością danych lub błędnymi diagnozami. Autorzy dokumentu twierdzą, że nie można unikać takich innowacyjnych i potencjalnie bardzo korzystnych dla pacjentów narzędzi. Zamiast tego eksperci napisali, że „będzie dla nas lepiej, jeśli już teraz zadamy ważne pytania dotyczące standardów, które powinna spełniać medyczna AI”.
Autorzy powiedzieli, że przewodnik ma na celu „przekształcenie rozmowy” wokół sztucznej inteligencji. Chcą, żeby dzięki dokumentowi ludzie nabrali zaufania do technologii, które usprawniają leczenie, a jednocześnie unikali tych, których zastosowanie może powodować szkody.
Przewodnik podkreśla znaczenie zadawania pytań na temat zastosowań sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej, szczególnie biorąc pod uwagę bardzo jej szybki rozwój i coraz więcej przypadków jej użycia. Zadawanie odpowiednich pytań, zgodnie z przewodnikiem, podczas wdrażania nowej technologii, ma zapewnić również odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji.
Co więcej, zastosowanie tych pytań może pomóc zapewnić społeczeństwo, że rozwiązania AI w opiece zdrowotnej „dobrze wykorzystują dostępne dane i wiedzę przy minimalnym błędzie, w różnych krajach i populacjach, bez pogłębiania i tak już wysokich nierówności”.
Przewodnik dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji pomoże ludziom lepiej zrozumieć zastosowanie nowych technologii
Dr John Halamka, prezes Mayo Clinic Platform, zwrócił uwagę na korzyści płynące ze wspomagania przez sztuczną inteligencję podejmowania decyzji przez ludzi. Ale ciągle istnieją poważne wyzwania związane z wykorzystaniem AI w opiece zdrowotnej, zwłaszcza w zakresie sprawiedliwości i uprzedzeń. Jednym z zaproponowanych przez niego rozwiązań jest „większa przejrzystość”, polegająca na swobodnym udostępnianiu danych wchodzących w skład algorytmu sztucznej inteligencji, takich jak pochodzenie etniczne, rasa, płeć, wykształcenie i dochód.
So Young Kim, dyrektor KPC4IR, powiedział, że „skupiliśmy się na niezawodności procesu wdrażania sztucznej inteligencji w sektorze opieki zdrowotnej, tak aby wszystkie dane były dobrze reprezentowane i były dobrej jakości. Technologia będzie cały czas się zmieniać, aby lepiej służyć nowym wymaganiom ludzi. A zwłaszcza wymaganiom dotyczącym bezpieczeństwa i precyzji w usługach opieki zdrowotnej. Ten przewodnik ma pomóc zarówno programistom, jak i zwykłym pacjentom lepiej zrozumieć odpowiednie wykorzystanie nowych technologii w medycynie”.
Ekspert dodał, że „ponieważ coraz więcej osób będzie zadawać pytania, takie jak w przewodniku, więc coraz więcej osób u władzy będzie oczekiwać, że te pytania zostaną zadane. W ten sposób stworzymy pozytywny krąg odpowiedzialnej dyskusji, a ostatecznie wyższe standardy w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji do podejmowania decyzji dotyczących opieki zdrowotnej”.
Technologie AI przebojem wdzierają się do wszystkich dziedzin związanych z medycyną. Wielokrotnie poruszaliśmy ten wątek na naszym blogu, na przykład w tekście „Sztuczna inteligencja pomoże kształcić studentów medycyny”.
Źródło: Healthcare IT News