Linie lotnicze będą mogły zapewnić w swoich samolotach dostęp do sieci 5G, podobnie jak jest to w przypadku poprzednich generacji technologii komórkowych. Komisja Europejska zaktualizowała decyzję wykonawczą w sprawie łączności mobilnej na pokładach samolotów, wyznaczając konkretne częstotliwości dla technologii 5G podczas lotu. Dzięki temu pasażerowie na pokładach samolotów w UE będą mogli korzystać ze swoich telefonów komórkowych, tak samo jak w przypadku naziemnej sieci komórkowej 5G.
Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego, powiedział, że „sieć 5G umożliwi wprowadzenie innowacyjnych usług dla ludzi i zapewni szanse rozwoju europejskim przedsiębiorstwom. Niebo nie jest już ograniczeniem jeśli chodzi o możliwości oferowane przez superszybką łączność o dużej przepustowości”.
Od 2008 roku, na mocy decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej, zarezerwowano pewne częstotliwości dla łączności bezprzewodowej w samolotach. To umożliwiło liniom lotniczym dostarczanie wiadomości, rozmów telefonicznych i usług transmisji danych pasażerom odbywającym loty wewnątrz Unii Europejskiej. Najnowsza aktualizacja decyzji wykonawczej toruje drogę do szerokiego wdrożenia usług 5G.
5G w samolotach europejskich linii lotniczych
Usługa jest świadczona w kabinie odpowiednio wyposażonego samolotu przy użyciu specjalnego sprzętu sieciowego, tzw. pikomórki, czyli małej stacji bazowej. Urządzenia pozwalają połączyć użytkowników i przekierowywać ich połączenia, wiadomości i dane, zwykle za pośrednictwem sieci satelitarnej, między samolotem a naziemną siecią komórkową. Zaniepokojonych kwestiami bezpieczeństwa takiego rozwiązania zachęcamy do lektury do naszego artykułu „5G i samoloty – czy nowa generacja sieci wpływa na bezpieczeństwo lotów samolotowych?”.
Komisja Europejska zmieniła również decyzję wykonawczą w sprawie pasm częstotliwości 5 GHz, która udostępnia te pasma dla Wi-Fi w transporcie drogowym, na przykład w samochodach i autobusach. Nowe prawo kładzie podwaliny pod innowacje w przemyśle motoryzacyjnym i nawet potencjalnie w aplikacjach Metaverse. Zgodnie z nowelizacją państwa członkowskie udostępniają pasma częstotliwości 5 GHz do użytku dla pojazdów drogowych tak szybko, jak to możliwe, a najpóźniej do 30 czerwca 2023 roku.
W lutym Komisja Europejska ogłosiła decyzje dotyczące udostępnienia dodatkowych częstotliwości na potrzeby świadczenia usług 5G w Unii Europejskiej. Pasma 900 MHz i 1,8 GHz mają być teraz przeznaczone dla technologii 5G. Obecnie są jeszcze wykorzystywane do świadczenia usług 2G, 3G i 4G.
A kiedy zasięg 5G na terenie całej UE?
W swoim planie działania z 2016 roku Komisja Europejska wyznaczyła do 2025 roku termin na wdrożenie usług 5G na wszystkich obszarach miejskich i głównych szlakach transportowych w krajach członkowskich. Z kolei w marcu ubiegłego roku wyznaczono sobie cel zapewnienia zasięgu 5G na terenie całej Unii Europejskiej do 2030 roku. Jednak większość państw członkowskich UE nie jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu. Brakuje też wspólnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa, związanych z dostawcami wysokiego ryzyka, czyli producentami sprzętu spoza UE.
O decyzjach Komisji Europejskiej dotyczących promowania łączności najnowszej generacji pisaliśmy wielokrotnie na naszym blogu, na przykład w tekście „Do 2030 roku 5G na terenie całej UE”.
Źródło: Komisja Europejska