W Szwajcarii wdrożono pierwsze w Europie rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oparte na algorytmach AI. Sztuczna inteligencja pomoże ograniczyć śmiertelne wypadki na torach.
Fiński koncern technologiczny Nokia nawiązał współpracę z firmą Schweizer Electronics i szwajcarskim operatorem transportu publicznego Baselland Transport (BLT). Konsorcjum wdroży oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Nokia Scene Analytics, które poprawi bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, dzięki monitorowaniu w czasie rzeczywistym przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego. To kolejny przykład na to, że transport kolejowy również nie jest w stanie się oprzeć nowym technologiom. Pisaliśmy o tym na naszym blogu na przykład w tekście „Autonomiczny pociąg Shinkansen w Japonii jest bliżej niż myślicie”.
Czy sztuczna inteligencja powstrzyma śmiertelne wypadki na torach?
Najnowsze statystyki Unii Europejskiej wskazują, że rocznie w UE dochodzi do 250 ofiar śmiertelnych i 300 poważnych obrażeń związanych z przejazdami kolejowymi. Szwajcarski operator transportu publicznego BLT poinformował, że wykorzysta algorytmy uczenia maszynowego Scene Analytics oparte na danych z telewizji przemysłowej, aby stale uczyć się, co jest „normalne lub niestandardowe”. W ten sposób firma chce poprawić bezpieczeństwo związane z transportem kolejowym w czasie rzeczywistym poprzez usuwanie przeszkód na przejazdach kolejowych.
Michael Theiler, szef działu utrzymania systemów elektrycznych w BLT, powiedział, że „przejazdy kolejowe są notorycznie trudnymi obszarami do zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów, pieszych, operatorów pociągów i kierowców. To wdrożenie stanowi zachęcający krok w kierunku wykorzystania analityki jako kolejnej warstwy ochrony w niebezpiecznych obszarach. Nokia Scene Analytics działa jak inteligentny zestaw oczu, dostarczając w czasie rzeczywistym krytyczne informacje i zapobiegając lub łagodząc skutki zdarzenia”.
Wdrożenie systemu Scene Analytics na przejazdach kolejowych zwiększa również wydajność operacyjną poprzez minimalizację przestojów i opóźnień. Oprócz zgłaszania anomalii służbom ochrony kolei w czasie rzeczywistym, platforma oparta na sztucznej inteligencji wykrywa typ obiektu, co zapewnia pełniejszy obraz sytuacji na potrzeby analizy kryminalistycznej po zdarzeniu.
Sztuczna inteligencja to przyszłość także kolejowego transportu
Karsten Oberle, szef działu kolejowego w firmie Nokia, dodał, że „ten projekt, jako pierwsze tego typu wdrożenie w Europie, realizowany wspólnie z firmami Schweizer Electronics i BLT, umożliwił nam rozwiązanie wielu problemów związanych z bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych, które znajdują się na szczycie listy priorytetów operatorów kolejowych. Obecnie naszą ambicją jest, aby Nokia Scene Analytics stała się kluczowym elementem przejścia w kierunku cyfryzacji kolei przyszłości. Integrując uczenie maszynowe z systemami przejazdów kolejowych, będziemy mogli stale ulepszać i udoskonalać procesy bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym. Dzięki temu bezpieczeństwo pozostanie na pierwszym miejscu zarówno dla operatorów pociągów, pracowników, jak i klientów”.
BLT przewozi blisko 50 milionów pasażerów rocznie, korzystając z floty 64 autobusów i 100 tramwajów w sieci o długości prawie 250 kilometrów. Obsługuje połączenia między stolicą Szwajcarii Bazyleą, a Rodersdorf w kantonie Solothurn, przechodząc po drodze przez francuską gminę Leymen.
Transport w kontekście nowych technologii to jedno z wielu zagadnień, jakimi zajmujemy się na naszym popularnonaukowym blogu. Pisaliśmy na ten temat wielokrotnie, na przykład w tekście „Zasięg 5G na kluczowych europejskich szlakach transportowych”.
Źródła: Rail Advent i Land Mobile